Declaració de València de Solidaritat i Col·laboració entre Europa i Amèrica Llatina per a la protecció efectiva dels alertadores

En el marc de la Jornada sobre Whistleblowing, es va celebrar una reunió de treball que va donar com a fruit la següent declaració. La Jornada es va celebrar el passat 1 d’abril i estava organitzada per la Càtedra de Transparència i Gestió de Dades UPV, la Fundació Internacional Baltasar Garzón i l’ONG llatinoamericana Ciutadania Intel·ligent, en la Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Informàtica de la Universitat Politècnica de València.

La corrupció pot combatre’s si diferents agents i institucions de tot el món treballen junts. Aquesta declaració consolida una aliança per a treballar més enllà de les fronteres amb l’objectiu de promoure el reporte d’irregularitats i fer una crida als governs, els poders legislatiu i judicial, els mitjans de comunicació i els responsables polítics, perquè presten urgent atenció a la protecció efectiva dels alertadores d’irregularitats a tot el món.

A tot el món, i especialment a les regions en desenvolupament, la corrupció i les crisis ambientals han demostrat estar estretament relacionades. És el cas, per exemple, de la catàstrofe de Brumadinho al Brasil en la qual la deficient regulació de les activitats mineres va causar més de 200 morts i va impactar tant en la selva amazònica com en les reserves d’aigua. És evident que els efectes d’aquestes negligències així com els delictes comesos estan destruint els nostres recursos naturals i llevant vides humanes.

Els alertadores són una peça clau per a previndre esdeveniments com el de Brumadinho. Se’ls ha reconegut àmpliament com a actors importants en la defensa de valors democràtics com la transparència i la rendició de comptes, així com en la lluita contra la corrupció. En els últims 10 anys, el reporte d’irregularitats ha marcat repetidament l’agenda, ja que els alertadores han revelat males pràctiques en casos públics que han fomentat el debat i han involucrat a un nombre cada vegada major d’actors de drets humans.

La societat civil exerceix un paper central en l’enfortiment de les nostres institucions democràtiques i dels nostres drets civils i humans. En diversos països d’Amèrica Llatina, aquestes organitzacions van ser (i continuen sent) actors clau en la lluita contra la impunitat de les violacions de drets humans comeses durant les dictadures.

L’èxit de l’activisme de la societat civil a Europa -que ha contribuït a donar forma a una legislació eficaç i completa a través una Directiva de la UE i també en jurisdiccions nacionals- demostra com la coordinació i la col·laboració entre organitzacions amb seu en diferents països pot millorar la protecció de les persones que informen per l’interés públic. Les organitzacions no governamentals, els sindicats, les institucions d’investigació, els periodistes d’investigació i els mitjans de comunicació són elements clau en aquest canvi.

Les nostres organitzacions treballaran juntes per a compartir experiències, donar suport i conscienciar a la societat civil a Amèrica Llatina, col·laborant a través de les jurisdiccions per a combatre la corrupció i la impunitat. Començant en països com Mèxic, Xile i l’Argentina, el nostre objectiu és treballar més enllà de les fronteres i que els nostres esforços siguen interdisciplinaris, aportant una gamma d’habilitats i coneixements complementaris a la nostra lluita contra la corrupció.

L’1 d’abril de 2019 a València, acordem una agenda compartida per a ajudar-nos a avançar i coordinar les nostres activitats. En els pròxims mesos se celebraran diferents reunions a tot el món per a fomentar la protecció dels alertadores en totes dues regions.

Declaració en anglés

Declaració en castellà

Ciutadania Intel·ligent

Fundació Internacional Baltasar Garzón (FIBGAR)